تاریخ : پنج شنبه 30 خرداد 1392
نویسنده : مهدی
 

آموزش مدلینگ ماشین در مكس

اینم از آموزش مدلینگ ماشین كه خیلی از نكات مكس در این آموزش گفته شده و شما با انجام این تمرین میتونید ماشینهای دیگه ای هم برای خودتون بسازید.

خوب، شروع میکنیم:
download plue print
::قسمت اول ::
برای ساخت ماشین ما به blueprint نیاز داریم.(blueprint همان عکسهایی هستند که سه یا چهار طرف ماشین را نمایش میدهند)
پس از انتخاب blueprint شما میبایست آنها را تنظیم کنید.پس از تنظیم آنها را به عنوان viewport background قرار میدهیم.برای این کار شما بایستی Alt+B را فشار دهید و طبق تصویر آدرس blueprint را مشخص کنید.

برای اینکه از تنظیم بودن blueprint مطمعن شوید یک box ایجاد کنید،به طوری که از هر نما عکس ماشین مماس با آن باشد. اگر مثل تصویر زیر شد بدون شک blueprint شما تنظیم است میتوانید کار را شروع کنید.

حال برای شروع شما باید یک plane ایجاد کنید،length segs وwidth segs را برابر با ۱ قرار دهید و آن را طبق تصویر با گلگیر جلوی ماشین مچ کنید.

سپس روی آن کلیک راست کنید و گزینه ی convert toconvert to editable poly را انتخاب کنید.

سپس بر روی + کنار editable poly کلیک کنید و vertex را انتخاب کنید.

سپس vertex های بالای جسم را طبق تصویر جا به جا کنید تا با blueprint جور شود.

حال گزینه ی Edge را به جای vertex انتخاب کنید.

سپس طبق تصویر edge کناری را انتخاب کنید و با گرفتن کلید shift آنرا جا به جا کنید.چنان که مشاهده میکنید یک نوع کپی صورت می گیرد که باعث پیشرفت جسم تا نقطه ی دلخواه می شود.
توجه داشته باشید که بعد از هر بار کپی کردن Edge دو باره در حالت vertex قرار بگیرید و آنها را طبق blueprint تنظیم کنید.

این کار را ادامه دهید تا قسمت جلویی گلگیر تشکیل شود.

قسمت عقب گلگیر نیز به همین ترتیب ساخته می شود.

و به همین ترتیب:

حالا برای ساخت قسمت روی گلگیر در حالت edge قرار بگیرید و یکی از edge های با لایی جسم را انتخاب کنید.

سپس از قسمت selection ؛ loop را کلیک کنید.

حال طبق تصویر با گرفتن shift و جا به جا کردن edge ها آنها را در وضعیتی مشابه تصویر قرار دهید.

دو باره این کار را انجام دهید.سپس برای تنظیم آن در حالت vertex قرار بگیرید و vertex ها را طبق تصویر تنظیم کنید.

این کار را یک بار دیگر تکرار کنید.در صورتی که دچار سر در گمی شدید یعنی به خاطر شلوغی نتوانستید به درستی کار را ادامه دهید می توانید با hide کردن قسمتی از بدنه که نیازی به آن ندارید صحنه را خلوت کرده و پس از اتمام کار آن را نمایان کنید.برای این کار در حالت polygon قرار بگیرید ، جا هایی که می خواهید مخفی کنید را انتخاب کنید و بر روی hide selection کلیک کنید.

سپس vertex ها را تنظیم کنید تا مانند تصویر شود.

سپس دوباره در حالت polygon قرار بگیرید و با کلیک بر روی unhide All قسمت هایی را که مخفی کرده بودید دوباره نمایان کنید.

::قسمت دوم::
برای درست کردن قسمت جلوی تایر دوباره از همان تکنیک استفاده کنید و با گرفتن کلید shift کار را پیش ببرید.

برای بوجود آوردن برآمدگی زیر سپر نیز طبق روش عمل کنید.(ازهمان تکنیک clone edge استفاده کنید )

برای ساخت کاپوت ماشین کار را به همان ترتیب به پیش ببرید.

در صورتی که به علت انحنای کاپوت با این مشکل رو به رو شدید که یک vertex اضاف باشد آنرا انتخاب کنید،بر روی آن کلیک راست کرده و remove را کلیک کنید.(به هیچ وجه از کلید delete استفاده نکنید)

طبق تصویر زیر بقیه ی کاپوت را کامل کنید.

زیر سپر و نوک ماشین را هم مانند تصویر کامل کنید.

حال برای وصل کردن دو آن دو به هم ، هر دوی آن ها را انتخاب کنید.بر روی آنها کلیک راست کنید و بر روی مربع کنار گزینه ی weld کلیک کنید.اگر دو vertex به هم نچسبیدند با زیاد کردن مقدار weld threshold آنها را به هم بچسبانید.

سپس برای بوجود آوردن قسمت بالای حفره جلوی سپر ماشین edge های آن ناحیه را انتخاب کنید و با گرفتن shift و حرکت دادن آنها به جلو یک clone Edge بگیرید.

نقاط انتهایی پایین و بالای آن ها را به ترتیب به قسمت زیر سپر و گوشه ی با لای سپر بچسبانید(با استفاده از گزینه ی weld که قبلا گفته شد.)

حالا در وضعیت border قرار بگیرید و روی یکی از edge ها ی داخلی کلیک کنید تا دور تا دور آن انتخاب شود.سپس با گرفتن shift و scale کردن آنها به طرف داخل آن ناحیه را کامل کنید.

دوباره edge ها را کپی کنید اما این بار با حرکت دادن آنها به عقب.

قسمت نوک ماشین را هم طبق تصویر کامل کنید.

برای مشاهده ی نتیجه ی کار از modifier list گزینه ی turbo smooth را انتخاب کنید.(در هنگام مدلینگ آنرا غیر فعال کنید.)

::قسمت سوم ::
برای ساختن قسمت زیر در و کایت کناری ماشبن edge ها را طبق تصاویر کپی کنید.

::قسمت چهارم ::
برای ساخت در دوباره یک plane ایجاد کنید.

سپس آن را به editable poly تبدبل کنید و طبق blueprint آن را تنظیم کنید و با استفاده از تکنیک clone Edge قسمت بالای در و سپس قسمت کنار در را کامل کنید.

برای اینکه در را به عنوان قسمتی از بدنه ی اصلی قرار دهید ،بدنه را انتخاب کنید و در editable poly گزینه ی attach را انتخاب کنید و بر رو ی در کلیک کنید تا با آن یکی شود.

برای کامل کردن جایی که کایت زیر در به در می چسبد edge های آن ناحیه را انتخاب کنید و به طرف داخل کپی کنید و vertex های آنرا با استفاده از گزینه ی weld به vertex های زیر در بچسبانید.

قسمت بالایی در را نیز تا جایی که به سقف منتهی میشود کامل کنید.

قسمت پشت در را نیز طبق blueprint کامل کنید.

قسمت بالای گلگیر را هم کپی کنید تا در مجموع آن ناحیه کامل شود.(اگر لازم شد vertex اضافی را remove کنید)

در پایان هم با استفاده از گزینه ی weld،vertex های کنار هم در آن ناحیه را به هم بچسبانید تا آن قسمت به طور کامل تشکیل شود.

::قسمت پنجم:::
برای ساخت سقف ماشین قسمت انتهایی سقف که ادامه ی بالای در است، را تشکیل می دهیم.


سپس edge های جلویی آن را طبق تصویر کپی میکنیم.

اگر به عکس واقعی نگاه کنیم ،می بینیم که بر روی سقف جایی که در از آنجا باز می شود فرو رفتگی وجود دارد.

برای ایجاد آن در edit poly گزینه ی cut که در کلیک راست موجود می باشد را انتخاب میکنیم و طبق تصویر یک رشته ی جدید از edge ها را ایجاد میکنیم.

حال در حالب که آن ها در حالت انتخاب قرار دارند کلیک راست میکنیم و گزینه ی chamfer را اتخاب کرده و سپس پارانتر های آن را طبق تصویر تنظیم میکنیم.

سپس در حالت polygon قرار می گیریم و polygon ها را طبق تصویر انتخاب میکنیم و سپس آنها را اندکی به طرف پایین حرکت می دهیم.

::قسمت ششم::
برای ساختن قسمت عقب ماشین می توانید طبق تصاویر زیر عمل کنید که نیازی به توضیح نمی باشد.

حال edge های مشخص شده را انتخاب کنید .سپس بر کلیک راست کنید و گزینه ی connect را انتخاب کنید و پارامتر های آنرا طبق تصویر تنظیم کنید.

سپس edge های مشخص شده را انتخاب کنید و کلیک راست کرده و chamfer را انتخاب کنید.

بالای سپر را نیز کامل کنید و دو باره در جا های مشخص شده از chamfer استفاده کنید.

در حالت polygon قرار بگیرید و و polygon های مشخص شده را delete کنید.


سپس پشت ماشین را کامل کنید.




::قسمت هفتم::
پس از اتمام مدلینگ اولیه میباست به رفع نقص ها و ایجاد جزئیات پرداخت.
مثلا در عکس زیر مشکلی را که پس از اعمال کردن turbo smooth بوجود می آید را با استفاده از chamfer تصحیح میکنیم.




برای جدا کردن قسمت هایی که باید از هم جدا شوند نیز از گزینه ی chamfer استفاده می شود.





برای ایجاد فرو رفتگی در قسمت جلوی ماشین polygon های آن ناحیه را انتخاب کرده و به طرف پایین و جلو حرکت میدهیم.


برای ایجاد فرو رفتگی کایت در قسمت زیر در با استفاده از cut که قبلا درمورد سقف ماشین از آن استفاده شد، در مرز فرو رفتگی یک رشته از edge های جدید ایجاد میکنیم و با استفاده از chamfer تعداد آنها را زیاد تر میکنیم (علت آن است که هنگام استفاده از turbo smooth لبه ها تیز شود).حال vertex های مشخس شده را به داخل میکشیم تا این قسمت کامل شود.





برای درست کردن قسمت پایین کنار بدنه را با توجه به تصاویر کپی کنید.سپس در حالت polygon قرار بگیرید و polygon های مشخص شده را انتخاب کردا و بر روی make planar کلیک کنید.







حالا علاوه بر turbo smooth ،shell و symmetry را از modifier list به آن اعمال کنید تا بدنه ی ماشین به شکل زیر در آید.

شیشه های ماشین راهم که بسیار ساده میباشند با استفاده از همین تکنیک ها ایجاد کنید.


 



|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/